Spiregruppen

Spireforløb

Vi styrker den gode overgang mellem daginstitution og skole.
I Ringsted kommune starter alle børn i tidlig SFO. Forløbet vi kalder "Spireforløb" starter op 1. maj. I forløbet er der tilknyttet 2 pædagoger, som primært tager sig af spiregruppen.

På Vigersted skole er vores erfaring, at det gode forældresamarbejde grundlægges i de små klasser. Derfor lægger skolen vægt på at give børn og forældre en grundig introduktion og god start på skolen. Vi arbejder med flere forskellige kreative temaer og emner, for at sikre børnenes udvikling frem mod skolestart. Spirerne kan have et skema med tilrettelagte aktiviteter i tidsrummet kl. 9.00-12.00.

Sådan skriver du dit barn op til SFO

Ønsker du, at dit barn skal gå i SFO, skal du indmelde barnet på den "digitale pladsanvisning".
(Du skal være opmærksom på, at digital skoleindskrivning, og SFO indmeldelse ikke er det samme.)

Hvis du har brug for vejledning til at udfylde ansøgningen digitalt, kan du henvende dig personligt i borgerservice eller telefonisk til institutionskontoret, tlf.nr. 5762 6220.

Tidlig SFO start på Vigersted Skole har tre primære fokusområder
* Skabe tryghed hos børnene
* Skabe kendskab til skolens rutiner
* Skabe gode, sociale relationer herunder også fælles gruppe-regler.

Fokuspunkt 1:

Skabe tryghed hos børnene En vigtig del af dette at der er kendte voksne omkring børnene. Derfor arbejdes der på at der en fast medarbejder fra Vigersted børnehus, der vipper med børnene når de starter og derefter vipper henover en periode tilbage i børnehuset. Ydermere er der en brobrygningsperson, der vil sikre at eleverne oplever, at de har en kendt voksen yderligere.

Fokuspunkt 2:

Skabe kendskab til skolens rutiner. For at skabe bedst muligt udgangspunkt for at børnene finder tryghed og genkendelighed arbejder vi som i skolen med skemaer. Som udgangspunkt matcher skolens ringetider med skolens. Ydermere er det også en fast del af forløbet at skolen grænser og regler gennemgås.

Fokuspunkt 3:

Skabe gode sociale relationer herunder også fælles gruppe regler. Som en fast aktivitet hver eneste dag vil der være fællesskabsopbyggende aktiviteter, der er med til, at der i gruppen skabes grundlag for at udvikle et godt socialt miljø i klassen.

Base

For at skabe en fornemmelse hos eleverne om at de høre til, er det vigtigt at børnene har en oplevelse af at hører til. Derfor gøres der plads til at spirerne får eget lokale på indskolingsgangen, samt garderobeplads. Opstilling i rummet skal afspejle at der arbejdes med kreative projekter, og skal derfor ikke indrettes som en almindelig klasse.

Læs mere om tidlig SFO

Shape Created with Sketch.