Skolen set oppefra

Vigersted Skole

Vigersted Skole er en mindre folkeskole, der ligger i naturskønne omgivelser uden for Ringsted by.

Skolen har omkring 240 elever fordelt på 0.-9. klasse, heraf er 30 elever tilknyttet vores autisme afdeling.

Vi har et spor til og med 6. klasse. Som overbygningsskole modtager vi hvert år elever fra Søholmskolens afsluttende 6. klasse, som danner grundlag for to spor i 7.-9. klasserne.

Skolens årgange er opdelt i to; 0.- til 5. klasse og 6. til 9. klasse. Det giver en mere agil udnyttelse af skolens kompetencer, større kontinuitet og færre lærerskift for eleverne op gennem elevernes skoletid.

Tilknyttet Vigersted Skole har vi SFO'en Snekken for 0.-3. klasse og klubben for 4. klasse +.

Sportshal og græsarealer giver mulighed for bevægelse

På Vigested Skole drager vi nytte af vores fantastiske udendørs-forhold med store græsarealer, legepladser, boldbaner samt en sportshal. Vi tror, at muligheden for leg og bevægelse i frikvarteret styrker elevernes læring og trivsel i skoletimerne. Bevægelse er også et centralt element i klub og SFO-tiden.

Udviklingssamtaler/ kontaktpersoner:

Hver elev får tilknyttet en kontaktperson, som jævnligt holder samtaler med eleven. Formålet med samtalen er at styrke elevens læring og trivsel. Såfremt man som forælder eller elev oplever en udfordring omkring trivsel eller læring helt overordnet, er det kontaktpersonen, man skal henvende sig til.

Det er faglæreren, som opstiller konkrete faglige mål for den enkelte elev. Ved spørgsmål vedr. det enkelte fag henvender man sig til læreren i faget.

Klassemøder/Teammøder

På Vigersted Skole gennemføres lærerstyrede klassemøder/teammøder efter en fælles model i alle klasser. Klassemøderne er af en halv times varighed og der arbejdes systematisk med elevernes sociale og personlige kompetencer.